Tips tegen thuiswerkstress

 

 

Tien tips tegen thuiswerkstress!

Ineens zit je niet meer op kantoor tussen je collega’s, maar moet je je werk thuis zien te doen. Misschien ben je alleen, misschien heb je schoolgaande kinderen die nu ook thuis zijn of een partner die een plekje zoekt om achter de laptop te kruipen. Wat je situatie ook is, je zult een nieuwe routine moeten ontwikkelen voor de duur van de crisis. 

 

 

 

1.     Zorg voor structuur. Begin op een vast tijdstip en sluit de thuiswerkdag ook op een vaste tijd af. Maak afgebakende blokjes met voldoende ruimte voor beweging en frisse lucht. 

 

2.     Richt een thuiswerkplek in (voor alle huisgenoten). Is er alleen plek aan de keuken- of eettafel? Ruim alles dan na het werk weer op, zodat de tafel weer is waarvoor hij is bedoeld.

 

3.     Beperk het gebruik van mobiele telefoon en sociale media tot de uren dat je niet werkt, zoals je dat op je werk ook doet.

 

4.     Pauzes zijn belangrijk. Houd dezelfde pauzetijden aan als op kantoor. Heb je huisgenoten, dan kun je afspreken de pauzes gezamenlijk te houden. 

 

5.     Heb je schoolgaande kinderen, spreek dan vaste momenten af waarop je ze verder helpt. Als je om de haverklap wordt gestoord in je eigen werk, krijg je niets gedaan.

 

6.     Word er van je verwacht dat je online vergadert, bereid de vergaderingen dan goed voor. Niets zo vervelend als gestuntel en gewapper met papieren voor de camera. Ben je de voorzitter? Zorg dat iedereen zijn zegje kan doen en dat mensen niet door elkaar gaan praten. 

 

7.     Kun je lekker doorwerken, dan krijg je in minder uur meer gedaan dan op kantoor. Is het werk klaar, dan mag je best stoppen. Zonder schuldgevoel! Je productiviteit kan namelijk oplopen tot wel 130%.

 

8.     Sociale contacten zijn belangrijk. Organiseer ’s avonds en in de weekenden eens een online borrel of nodig een alleenstaande uit om via Skype bij jou aan tafel aan te schuiven.

 

9.     Heb je op kantoor goed contact met een collega, bel of Skype diegene dan eens met de vraag hoe het met hem/haar gaat.

 

10.  Tot slot: balen mag! Deze crisis is voor niemand leuk en het is heel normaal om je zorgen te maken en minder lekker in je vel te zitten. Voel je daar niet schuldig over omdat je denkt dat anderen het zwaarder hebben dan jij. Ook jouw gevoel mag er zijn.